Σάββατο, 13 Μαρτίου 2010

Το πλοίο της Κερύνειας


Ένας από τους αντιπροσωπευτικότερους τύπους φορτηγού πλοίου του 4ου αιώνα π.Χ. είναι το γνωστό πλέον στο κόσμο πλοίο της Κερύνειας, του οποίου το ναυάγιο έδωσε σήμερα την δυνατότητα να το ανακατασκευάσουμε και να γνωρίσουμε πώς ήταν αυτός ο χαρακτηριστικός τύπος πλοίου του Αιγαίου. Το πλοίο της Κυρήνειας υπήρξε κατά την περίοδο 389-280 π.Χ. Γνωρίζουμε ότι ναυάγησε γύρω στο 300 π.Χ. ή λίγο νωρίτερα, στις βόρειες ακτές της Κύπρου και η ανακάλυψη του το 1966, 23 αιώνες αργότερα, και η εν συνεχεία αποκόλληση του από το βυθό έφεραν στο φως το παλαιότερο ναυάγιο εμπορικού σκάφους που γνωρίζουμε έως σήμερα.
Το 1966, το εντόπισε ο Κύπριος Ανδρέας Καριόλου από την Κυρήνεια και το 1968 μια ομάδα αρχαιολόγων του πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια με επικεφαλής τον Μ. Κάτσεφ άρχισαν υποβρύχια ανασκαφική έρευνα που διήρκεσε αρκετά χρόνια. Τον πρώτο χρόνο περισυνέλεξαν όλα τα κινητά ευρήματα του ναυαγίου και στη συνέχεια το σκαρί, αφού τεμαχίστηκε σε 5.000 κομμάτια, ανελκύστηκε και επανασυνδέθηκε στο ειδικό Μουσείο του Κάστρου της Κυρήνειας, όπου συντηρείται από τότε. Η όλη διαδικασία διήρκεσε 5 χρόνια και διασώθηκε το 60% του σκάφους, κάτι μοναδικό για αρχαίο ναυάγιο.

Η χρονολόγηση με τη μέθοδο του άνθρακα απέδειξε ότι η ξυλεία είχε κοπεί γύρω στο 389 π.Χ., ήταν από πεύκο (Pinus halepensis) και ότι στη διάρκεια της ζωής του το σκαρί είχε επισκευαστεί τρεις φορές. Είχε συνολικό μήκος 14 μ., βάρος 14 τόνους και είχε κατασκευαστεί με τη μέθοδο «πρώτα το πέτσωμα». Αυτή η μέθοδος είναι χαρακτηριστική της αρχαίας ναυπηγικής. Πρώτα κατασκεύαζαν το πέτσωμα και κατόπιν τοποθετούσαν τους νομείς και όλα τα άλλα. Σήμερα γίνεται το εντελώς αντίθετο. Η μέθοδος «πρώτα το πέτσωμα» άρχισε να αντικαθίσταται στη Μεσόγειο από τη νέα μέθοδο «πρώτα οι νομείς» κατά τον 6ο αι. μ.Χ.
Το φορτίο του είχε βάρος 20 τόνους και το αποτελούσαν 400 αμφορείς από τη Χίο, Σάμο και Ρόδο που περιείχαν κρασί και λάδι, 29 μυλόπετρες από τη Νίσυρο και 10.000 αμύγδαλα που χρονολογήθηκαν από το 288 π.Χ.
Το γερό αυτό σκαρί ταξίδευε στο Αιγαίο σ' όλη τη διάρκεια του 4ου π.Χ. αιώνα μεταφέροντας εμπορεύματα από το ένα μέρος στο άλλο, και στο διάστημα αυτό έζησε όλα τα σημαντικά γεγονότα της εποχής του. Κατασκευάστηκε πριν γεννηθεί ο Αλέξανδρος και βυθίστηκε μετά το θάνατο του, όταν οι Διάδοχοι (ή Επίγονοι) είχαν διαμελίσει την τεράστια αυτοκρατορία του.
Λίγο πριν το 300 π.Χ. φόρτωσε στην Κυρήνεια 10.000 αμύγδαλα και ξεκίνησε για ένα νέο ταξίδι. «Βγαίνοντας από το λιμάνι της Κυρήνειας πειρατές χτύπησαν το γέρικο πια σκαρί που βυθίστηκε μαζί με το εμπόρευμα του και παρέμεινε εκεί για 2.300 χρόνια ώσπου να ανελκυστεί για ν' αποτελέσει σήμερα το μοναδικό δείγμα εμπορικού πλοίου του 4ου αι. π.Χ. ανάμεσα στους θησαυρούς της πολιτιστικής κληρονομιάς μας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου